Monday, 18 August 2014

2. SISTEM PENDIDIKAN JAJAHAN / SEKOLAH VERNAKULAR


Disediakan Oleh Syarifah Najiwa Sakirah Abdullah ( 07DAT14F1051 ) 
 
Pendidikan merupakan elemen utama bagi sesebuah negara dalam usaha menuju ke arah membangunkan masyarakat dari segi ekonomi, politik, dan sosial.  Pendidikan juga sangat penting kerana ia dapat mencetuskan perubahan dalam masyarakat. Keupayaan intelektual setiap masyarakat bagi sesebuah negara dapat mempengaruhi pembangunan sesebuah negara. 

Sistem persekolahan bukan sahaja berperanan untuk memberi pelajaran kepada masyarakat semata-mata malah ia merupakan saluran untuk menyampaikan wadah perjuangan negara yang sangat mementingkan nilai-nilai murni dalam masyarakat berbilang kaum untuk mencapai perpaduan. 

 Di Malaysia, pendidikan sering menjadi agenda utama kerajaan sebelum dan selepas merdeka.  Pelbagai program telah dirangka dan dilakukan oleh kerajaan bagi melahirkan warga negara yang berilmu pengetahuan seterusnya diharap dapat memajukan negara setanding dengan negara-negara maju yang lain.

            Pendidikan juga dapat menyeimbangkan  sosio-ekonomi di antara kaum dan kumpulan etnik di mana ia dapat dilihat melalui peluang-peluang pekerjaan, pendapatan, dan pegangan ekuiti (Robiah Sidin, 1994).  Apabila keadaan ini tercapai, kestabilan ekonomi, politik, dan sosial akan berkembang maju. 

Pada zaman penjajahan British, punca kaum Melayu mundur dan miskin adalah disebabkan mereka tidak diberi peluang yang sama untuk mendapat pendidikan.  Ini menjadi penyebab utama perpaduan yang erat di kalangan masyarakat majmuk sukar untuk dicapai.  Hal ini mempunyai kaitan yang rapat dengan dasar dan sistem pelaksanaan pendidikan yang berbeza antara kaum-kaum yang ada di Tanah Melayu ketika itu.

            Sebelum kedatangan British di Tanah Melayu, sistem pendidikan orang Melayu adalah berlandaskan kepada pelajaran agama Islam yang berteraskan kitab Al-Quran.  Surau dan masjid menjadi tempat untuk menuntut ilmu dengan mengkaji ayat-ayat daripada kitab Al-Quran.  Pelajaran yang diperolehi pada ketika itu ialah melalui kaedah menghafal ayat-ayat Al-Quran, menghafal doa-doa dan mempelajari perkara berkaitan agama Islam dengan merujuk kepada guru agama dan imam. 

Pada masa itu juga sekolah-sekolah pondok dan madrasah mula berkembang sebagai tempat untuk mendapatkan ilmu.  Menurut Wilkinson, murid di pondok-pondok mula belajar perkataan-perkatan Arab dan selepas sudah menguasainya, mereka akan terus mempelajari dengan cara menghafal abjad arab supaya menjadi sebagai panduan membaca doa dan teks Arab (Mok Soon Sang, 2000).

Walau bagaimanapun, kedatangan penjajah asing ke Tanah Melayu sejak penjajahan Portugis ke atas Melaka pada tahun 1511, telah merubah landskap sistem pendidikan di Tanah Melayu.  Selepas Portugis menjajah Melaka, agama Kristian telah diajar untuk orang Portugis dan penduduk Melaka yang beragama Kristian.  Apabila Belanda mengambilalih Kerajaan Melaka daripada Portugis, mereka juga turut mengaitkan soal pelajaran agama Kristian. 

Apabila British mengambil Pulau Pinang, dan Singapura daripada raja-raja Melayu, serta daripada Belanda dan seterusnya campur tangan di negeri-negeri Tanah Melayu, mereka mula memperkenalkan empat jenis sistem pendidikan iaitu sekolah vernakular Melayu, vernakular Cina, vernakular India dan sekolah Inggeris.

Tujuan pihak Inggeris menyediakan pendidikan kepada orang Melayu khasnya dalam pembinaan sekolah adalah bertujuan untuk memenuhi selera politik penjajahan mereka sahaja. Objektif mereka adalah untuk membina pengaruh dan politik British (Inggeris) tanpa melihat keperluan masyarakat tempatan yang kebanyakannya terdiri daripada masyarakat tani.

Matlamat utama mereka adalah sekadar memberi pendidikan kepada orang Melayu untuk melengkapkan tenaga manusia di peringkat rendah, iaitu di peringkat buruh. Tegasnya sekadar untuk menjadi petani yang lebih baik daripada orang tua mereka dan dapat hidup gembira dalam masyarakat kampung. British mengharapkan dengan pendidikan yang begitu terhad, orang Melayu tidak akan dapat menentang penjajahan British dengan berkesan. 

 Dengan itu British akan dapat menjalankan pentadbirannya dengan senang dan memerah kekayaan tanah air kita. Golongan ini berpendapat tujuan utama mereka adalah sekadar menghapuskan buta huruf pada tahap yang minimum sahaja (Cheeseman, 1848).  Kenyataan in  memang munasabah oleh sebab dengan hanya pencapaian setakat darjah empat, anak-anak Melayu sudah dapat membaca, membuat kiraan yang mudah dan seterusnya dapat digunakan di dalam urusan seharian supaya tidak tertipu oleh pekedai- pekedai.

            Sekolah Inggeris mempunyai ciri yang berbeza daripada sekolah-sekolah vernakular yang lain.  Murid-murid yang belajar di sekolah Inggeris terdiri daripada berbagai-bagai kaum, kecuali Malay College Kuala Kangsar yang hanya dikhaskan untuk kanak-kanak Melayu.  Selain itu bahasa pengantar yang digunakan dalam sekolah Inggeris ialah bahasa Inggeris dan merupakan sesuatu yang asing bagi murid-murid tempatan kecuali murid-murid Eropah. 

Seterusnya, sekolah Inggeris hanya didirikan di bandar-bandar manakala yuran sekolah yang dikenakan agak tinggi.  Lazimnya, sekolah-sekolah Inggeris mempunyai kemudahan yang lebih bermutu berbanding dengan sekolah-sekolah vernakular kerana sekolah-sekolah tersebut menerima sokongan dan bantuan kewangan daripada pihak gereja, orang perseorangan atau pun daripada pemerintah Inggeris.

            Pada peringkat awal, tidak terdapat sukatan yang seragam bagi sekolah-sekolah Inggeris.  Sukatan yang seragam hanya wujud selepas adanya peperiksaan bagi memperoleh Biasiswa Queen (1885) dan Sijil Cambridge (1891).  Sekolah Inggeris dibahagikan kepada sekolah rendah dan menengah. Kurikulumnya pula bercorak Kurikulum ber grammar School of Great Britain dengan tujuan mengeluarkan pegawai - pegawai tadbir rendah bagi memenuhi keperluan kuasa mereka.

            Mata pelajaran utama yang diajar ialah Bahasa Inggeris, Sejarah, Ilmu Alam, Matematik Asas, Ilmu Kesihatan dan Latihan Jasmani.  Kelas-kelas sains hanya terdapat di sekolah menengah yang besar di kawasan bandar.  Sukatan pelajaran sekolah Inggeris di Tanah melayu adalah berasaskan kepada sekolah menengah diBritain.  Justeru itu murid-murid sekolah Inggeris turut mempelajari Ilmu Alam dan Sejarah Britain.

            Sejarah penubuhan sekolah Inggeris bermula lebih awal daripada penubuhan sekolah vernakular yang lain.  Sekolah Inggeris bermula pada tahun 1548 apabila Sekolah Roman Katholik di Melaka ditubuhkan oleh paderi-paderi Portugis.  Pada tahun 1815, Persatuan Mubaligh London telah mendirikan sebuah sekolah Inggeris di Singapura.  Manakala sekolah Inggeris yang terulung di Pulau Pinang ialah PenangFree School yang didirikan atas inisiatif Rev. R.S. Hutchings, Ketua Paderi Negeri-negeri Selat.  Pada 6 Februari 1816, Hutchings mengumumkan rancangan dankebaikan mengenai penubuhan Penang Free School di hadapan masyarakat umum.

Kebanyakan sekolah-sekolah Inggeris di Sabah ditubuhkan oleh mubaligh- mubaligh Kristian.  Pada tahun 1883,  sebuah sekolah rendah (aliran Inggeris)  telah ditubuhkan di Sandakan oleh Persatuan Mubaligh Katolik.  Seterusnya pada tahun 1887, sebuah lagi sekolah rendah Inggeris ditubuhkan di Inobong, kira-kira 16 kilometer dari Jesselton. 

Sekolah ini juga dikelolakan oleh Persatuan Mubaligh Katolik.  Pada tahun 1891, 2 buah lagi sekolah telah dibuka di Sandakan, sebuah daripadanya dikelolakan oleh Persatuan Mubaligh Protestan, manakala sebuah lagi ialah Sekolah Convent yang ditubuhkan khas untuk kanak-kanak perempuan. 

 Pada awal kurun ke 20, Borneo Utara telah mempunyai 7 buah sekolah rendah yang diurus dan ditadbir oleh mubaligh-mubaligh Kristian.  Untuk mengawal aktiviti sekolah-sekolah tersebut, sebuah Jabatan Pelajaran didirikan oleh British Chartered Company pada tahun 1909.  Sehingga tahun 1911, Borneo Utara sudah mempunyai 13 buah sekolah rendah mubaligh.

Perkembangan sekolah Inggeris di Sarawak bermula hampir sama dengan tempoh sistem pendidikan di Borneo Utara dan turut ditubuhkan oleh mubaligh-mubaligh Kristian.  Antara sekolah pertama yang dibina ialah Sekolah St. Joseph di Kuching pada tahun 1883 oleh Paderi Dunn dan Paderi Gossens. (Wong Hoy Kee dan  Ee Tiang Hong, 1975).

  Mubaligh Katolik juga turut membina sebuah sekolah di Kanowit pada tahun 1883.  Kemudian pada tahun 1905, sebuah lagi sekolah Inggeris ditubuhkan di tepi Sungai Merah oleh Paderi James M. Hoover yang berkhidmat di bawah Persatuan Mubaligh Methodist dari Amerika Syarikat.


No comments:

Post a Comment